GLASUVA NA POMAČİ & ......POMAK HALKININ SESİ
Uye olarak desteklerimizi sunalim.

Bosna daki Bogomil Anıtları

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek

default Bosna daki Bogomil Anıtları

Mesaj tarafından pomaklar.com Bir Ptsi Şub. 22, 2010 5:55 pm

Христина Милчева

Богомилските паметници в Босна


Продължение от брoй 42



Дълга е и историята на прабългарското изкуство, клон на което са и богомилските паметници. За щастие в България се е запазил Мадарският конник, единственият каменен релеф в цяла Европа (за него ще стане дума по-нататък), с чието високо изкуство на каменоваяне можем да сравняваме. То е дошло от далечната родина на прабългарите, които са носели знанието за него със себе си при всичките си преселвания на запад. Украсявали са дворците си с каменни корнизи и колони, създавали са цялостни архитектурни паметници. Ще се постараем до обясним приемствеността в мирогледа на прабългарите и богомилите, които несъмнено са наследили много от строителното и декоративно умение на своите предци, както и използването на различните символи, характерни за прабългарското изкуство. Така например не може да не се забележи върху богомилските паметници една популярна фигура, наречена двойна брадва. Нейният първообраз преминава през нашите народни тъкани. Двойната брадва е символ на щастие или пожелание за щастие и изобилие. Този знак се среща и в някои рисунки от старите столици на Първото българско царство – Плиска и Преслав и в неговия култов център Мадара. Единение, пренесено през вековете чрез езика на символите в тази каменна сага. Върху богомилските надгробни паметници се среща и друг прабългарски символ – завъртяна свастика, която изобразява вечността и безкрайното движение. И мандалата, която фактически е кръст с четирите посоки на света и четирите стихии – земя, огън, въздух и вода. Твърде далеч във времето ни връщат тези сравнения...

И така, българите са имали историческа памет. Те са изписвали върху камъка своите победи, своите битки. Тази традиция продължава през необгледните векове, когато я пренасят със себе си при преселването си на запад, когато е покорено и Второто българско царство. Какво става тогава с богомилите? Сигурно една част от тях влиза в манастирите да служат като обикновени монаси, не като ръководители (несправедливостта в църковната йерархия винаги ги е отблъсквала), отдават се на просветителство, записват исторически събития. Други се качват на конете, отглеждани в потулни места в Балкана още от времето на Асеневци, и по гребена на Стара планина достигат до планините на Босна, където вероятно са имали свои идейни предшественици, заселили се там още при предходните преселвания по време на византийското робство. Те донасят със себе си изкуството да сътворяват надгробни паметници и съставят цяло повествование от тях в новата си родина. В него разказват не само за богомилската идея, за вярата си, но и за ония, които са ги разпространявали. Тези паметници не са еднообразни, повечето от тях са свързани с определен исторически момент и с някоя видна личност. Като онзи апостол, съвършения богомил, който пътува с поклонническата си тояга (тържик) по далечните Италия, Франция, Южна Германия, а може би е стигнал и чак до островите на Шотландия. Там, на свещения остров Йона, има една чаша, каквато е и на жупана Сибин в Преслав. Кой ли я е отнесъл? Или отново изкуството е белязало пътищата на идеите? Изкуството върху камък или метал. За съжаление не и върху дърво. То е крехък материал – и огън го опустошава, и чеврей го яде. Ала има един паметник, вярваме също от прабългарско време, изработен в същата традиция и със същите образи, който се е запазил в Италия. Нарича се сандъкът от Терачина (по името на градчето, в чиято катедрала са го съхранявали). Представлява сага от резбовани пана и сцени, говорещи за прабългарската религия. За побеждаващи конници, какъвто е и Мадарският. Сцената на триумфа е същата – хероите, които по същия начин убиват лъва неприятел, са облечени в същите къси многоставни дрехи и полички (сигурно кожени), каквито има изобразени по богомилските паметници в Босна. Пътят на творците е белязан от образи, претворили историческата памет или митологията на предшествениците. Богат свят на древни предания, страховити сцени на животни, оплетени в смъртен двубой като светлината с тъмнината. Както е казано в предпочитаното четиво на богомилите – Евангелието на Йоана: "И Виделината свети в тъмнината, и тъмнината не я обзе".

Но освен внушението за пътя до далечни страни, което създава изображението на Съвършения от богомилските паметници в Босна, се прокрадва и друга мисъл – за общуването на хората с високите идеи, които надскачат границите и носят виделина, ново разбиране. С друга реч, разбиването на догмата. Православната църква гони богомилите, прави събори срещу тях, осъжда ги, хвърля ги от високи скали, но това преобразуващо течение, тази светлина не може да се спре. Народът приема учението за християнското равенство в най-пречистения му вид, докато църквата брани своята власт и имущество.

И така, богомилите, преминали извън България, носят тази Виделина. И ония, които създават изкуството си в Босна, са също богомили, изпълнители на старите вярвания, морал и историческа мисъл, които трябва да оставят върху камъка. И да го оживят. С едно българско хоро. Или с ловни сцени, птици, вечния живот и красотата в него. И заедно с това майсторът изчуква традиционните символи, съпътствали този народ от векове, далечни, колкото е и прабългарският календар, дело на прабългарските звездобройци. Той е тук около главата на воина, на хероя, на богомила. Интересно, че тези паметници, свързани с прабългарските вярвания и познания, не навяват мъка, а възраждат душата и мисълта. Те не могат да се считат за надгробни стели, каквито са например римските. Те са паметници, история, разказ за минали времена. Саркофази, върху чиято плоскост са изписани следите на времето. Онези, които са ги изчукали, положително са били съсловие каменоделци-скулптори. Тяхното изкуство не може да се нарече източно, защото такива паметници на изток не съществуват. То не може да бъде наречено и западно, защото надгробните паметници от християнско време имат изключително християнскорелигиозен характер. Затова отчитаме, че това е прабългарско изкуство, което по-късно е преминало в украса на черковни паметници, на врати на черкви и камбанарии. Изкуство, чиито отсенки през Възраждането се изявяват повече като митология, ехо от езическите времена, като фолклорни образи. Но в богомилските паметници е заложена една идеология, знание и бит. Тези каменни притчи са епично силни и примитивно сурови. Но те в никакъв случай не са примитивни. Това е просто едно изкуство, което го няма никъде и сигурно няма да се повтори. Затова го приемаме като богатство. Ако се бяха запазили повече от старобългарските паметници като сандъка от Терачина, щяхме да имаме повече примери за сравнение. Ала и това е достатъчно за нас.

Арс лонга, вита бревис ест... Животът е кратък, изкуството е вечно. Нека сега се хванем за панделката на времето и я разпилеем, давайки конкретни примери и правейки сравнения между богомилските паметници и отражението от прабългарското изкуство, бит и вярвания върху тях...

Какво показват тези така впечатляващи и вечни паметници? Първо – бита, историята на тези неслучайни апостоли и воини. Второ – показват една нова философия, вярата в безкрайността на живота, вярата в новото, бихме казали днес, космическо съзнание, където съществуват небесните светила като символи. Съзнание, обединяващо човека, природата, звездите, слънцето и месеца. Ръководено от едно универсално летоброене, отброено от цикъла на вечната хармония. Това е тактът на великото равновесие, с което човек се слива след смъртта си.

Богомилските паметници, за наше щастие и благодарност съхранени в Босна и Херцеговина, са световен паметник на културата, който може да се разглежда и като продължение на изкуството на старите прабългарски майстори. Онези, които са сътворили и Мадарския конник, донесъл през вековете непреходната си сила.

Забележителното в изкуството на богомилския майстор-каменоделец и скулптор е, че то е високоорганизирано, изчистено, синтезирано. Без детайли и подробности, с опростена линия. Една стилизирана сентенция на мисъл и идея. Всичко това го прави силно въздействащо. Прави го вечно. То има монументален, представителен характер. С една дума, това изкуство е непреходно. Като всички древни и вечни изкуства, почива върху знания и определя една школа. Подсказва за традиция и мисловност. Съвременниците ни могат да се учат от него, защото е плод не само на висока дарба, но и на префинена мисъл, която наследиха българските възрожденски майстори в голямото си изкуство във фрески, икони и дърворезба.

_________________
Edna Pomashka Obich
Bir Pomak Sevdası
www.facebook.com/pomakistan
avatar
pomaklar.com
Admin
Admin

Erkek
Mesaj Sayısı : 1454
Yaş : 44
Yaşadığınız Yer - Doğum yeri : İsveç ( Pehlivanköy )
İşiniz : Yazar,araştırmacı),Siyaset
Tesekkur : 42
Puan : 1467
Kayıt tarihi : 27/05/07

Character sheet
Blog: test

http://pomaknews.com

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

default Geri: Bosna daki Bogomil Anıtları

Mesaj tarafından pomaklar.com Bir Ptsi Şub. 22, 2010 5:57 pm

Google ceviri sayfası malesef bu kadar ceviri yapabiliyor Sad

Bosna Bogomil anıtlar

42 broy Continued from


Var ki, Bogomil ve anıtların bir kolu uzun bir tarih ve Protobulgarian sanat vardır. Neyse Bulgaristan'daki Madara Süvari, Avrupa'da tek taş kabartma (yoksa daha sonra), hangi yüksek sanat kamenovayane karşılaştırabilirsiniz tartışılacaktır kalmıştır. Bu Bulgarlar, kendisiyle birlikte tüm göçler içinde batıya kendimizi bilgi getirilen uzak yurt geldi. Saraylar kornişler taş ve sütunları ile komple mimari anıtlar kurulmuştur dekore edildi. Biz Bulgar ve Bogomils için görünüm kim şüphesiz bina ve atalarının dekoratif beceri birçok kalıtsal olarak süreklilik ve farklı semboller Protobulgarian sanat özgü kullanımı anlatmaya çalışacağız. Örneğin, anıtlar bir popüler figür Bogomil, fark edilemez bir çifte balta çağırdı. Onun prototip ulusal kumaş geçer. Çift balta şans sembolü ve mutluluk ve bereket için en iyi dileklerimle olduğunu. Bu burç bazı resimleri ilk Bulgar Krallığı'nın antik başkenti bulunur - Pliska ve Preslav ve Madara dini merkezi. Atonement, yüzyıllar taş bu destan içinde karakter dile geçti. Başka bir toplantı ve proto sembol için Bogomil mezar taşları - gamalı haç olan sonsuzluk ve sonsuz hareketi temsil döndürülmüş. Ve görev, aslında dört kardinal yön ve dört elementin bir çapraz - toprak, ateş, hava ve su. Çok ileri geri bizim zaman bu karşılaştırmalar ...

Ve böylece, Bulgarlar tarihsel bellek vardı. Onlar taş yazılmıştır onların zaferleri, onların savaşları. Bu geleneği neobglednite yüzyıllarda, zaman onlarla birlikte Batı, nerede ve İkinci Bulgar Türkiye adlı kendi yerleşim taşınabilen devam ediyor. Bogomils sonra ne olur? Elbette bazıları manastırların içine basit bir keşiş olarak, yönetici olarak kilise hiyerarşisinde (adaletsizlik, her zaman) iğrenç değil hizmet etmek, tarihsel olayların kaydedilmiş prosvetitelstvo ekleyerek girin. Başkaları ve Stara Planina dağların kret atları alanlarda dağlarda Asenevtsi zaman gizlemeye devam aldı Bosna, muhtemelen kendi kavramsal önceki vardı ve ulaştığınızda orada önceki göç zaten Bizans döneminde yerleşti . Onlarla bir bütün anlatı oluşturduk ve yeni yurt bunları çizmek mezartaşlarının sanat getirmek. Sadece, inanç Bogomil fikrini söyleme ama onlara dağıtmak için. Bu anıtlar, çoğu belirli bir tarihsel an ve tanınmış ilişkili düzgün değildir. Bir havari olarak, mükemmel Bogomil, onun hacı personeli İtalya, Fransa, Güney Almanya, ötesinde (tarzhik) ile yolculuk belki de İskoçya'nın adalara aşağı uzanır. Orada, Jonah kutsal adada bir fincan, ve ne olursa olsun İlçesi Sibin Preslav içinde olmasıdır. Bunu kim çalışmalar var mı? Veya sanat tekrar fikirlerin yollar işaretlenmiş mi? Sanat taş ve metal. Değil, ahşap üzerine Üzgünüz. Bir kırılgan malzeme - ve bir yangın o ve chevrey yiyiyor perişan olduğunu. Fakat aynı zamanda Proto aynı geleneği yapılan ve İtalya'da kalmıştır aynı görüntü ile zaman inanmak bir anıtıdır. Terachina Göğüs tarafından kasaba olan mağaza onun adını () çağırdım. , Din Proto bahsediyoruz oyma panel ve sahneleri bir destan var. Kazanan atı için, Madara olduğu gibi. Aynı giysiler ve orada Bosna Bogomil anıtları temsil kısa etek mnogostavni (muhtemelen deri), giyiyorsun zafer Sahne aynıdır - eroin, aynı şekilde aslan düşmanı öldürmek içinde. Sanatçı Way görüntüleri tarafından, çoğaltılamaz veya mitoloji atalarının tarihsel bellek işaretlenir. Eski efsane Zengin dünya, hayvanlar ışık olarak karanlık bir ölümcül savaşta dolaşmış ve korkunç sahneler. Bogomils olarak tercih edilen okuma belirtilen - Yuhanna İncili "ve karanlıkta bir ışık parlar ve karanlık onu üzerine değil düştü."

Ama Bosna Bogomil anıt ve prokradva mükemmel bir görüntü oluşturur uzak ülkeler için yol önerisi dışında başka düşünülmektedir - sınırları aşan ve hafif, yeni bir anlayışa sahip yüksek fikirler insanların iletişim. Başka bir konuşmasında, dogma ile bölünürler. Ortodoks Kilisesi takip Bogomils, yüksek kayalıklardan atıyorlar onları kınadı, ama onlara karşı toplantılar yapar bu dönüşüm ders, ışık durdurduğu olamaz. İnsanlar, en saf formda eşitlik Hıristiyan doktrinini kabul kadar kilise yetkilileri ve mallarını savunmak.

So, Bogomil, Bulgaristan, bu ışık giyim passed out. Olanlar Bosna sanat da Bogomils olan taş üzerinde kalmalıdır eski inançları, ahlaki ve tarihsel düşünce, bir performans vardır. Ve yeniden canlandırmıştır. Bir Bulgar dans grubu. Veya av sahneleri, kuş, sonsuz yaşam ve güzellik içinde. Ve birlikte bu ana izchukva geleneksel semboller, uzun yüzyıllar boyunca bu milletin beraberindeki ile Proto Stargazers size ve Bulgar takvim, nezaketen. Burada bir savaşçı, Bogomila bir kahraman baş civarındadır. Ilginç, o anıtlar Proto inanç ve bilgi, ilgili üzüntü yakarmak değildir ve ruh ve zihin yeniden canlandırmıştır. Onlar mezar Stella için Roma gibi kabul edilemez. Onlar anıtlar, tarih, zaman geçmişin hikayeleri vardır. Lahit olan izleri zaman basılır uçakta. Onlardan fuck sahip, pozitif topluluk stonemasons, heykeltraşlar edildi. Çünkü bu tür siteler doğusunda yoksa Onların sanat, doğu çağrılabilir. Çünkü Hıristiyan zamanlarda mezar taşları çok hristiyanskoreligiozen doğası var o ve batı olarak adlandırılan olamaz. Bu nedenle, bu daha sonra kilise anıtlar, kilise ve çan kuleleri ile kapı dekorasyon kabul edildi Proto sanatı olduğunu düşünüyor. Sanat, Rönesans döneminde olan tondan fazla mitoloji olarak, halk görüntü gibi pagan kez, bir yankı ortaya çıkmaktadır. Ama Bogomil anıtlar bir ideoloji, bilgi ve yaşam kuruldu. Bu Parables epik güçlü taş ham ve ilkel vardır. Ama her durumda onlar ilkel değildir. Bu, hiçbir yerde ve gitti tekrarlanan olmayacak sadece bir sanat. Bu nedenle, zenginlik olarak kabul edin. Eğer daha Terachina ve sandıklar gibi Eski anıtlar, kaydedilmiş olsaydı, biz karşılaştırma için daha fazla örnek olacaktı. Ama bize bile yeterliydi.

Ars Longa, Vita Brevis wit ... Hayat kısa, sanat sonsuza dek olduğunu. Şimdi zaman için şerit almak ve razpileem, somut örneklerle ve anıt ve Bogomil Protobulgarian onlara sanat, yaşam ve inançların etkisi arasında karşılaştırmalar yapma Let ...

Peki bu kadar etkileyici anıtlar ve ebedi mi? İlk - yaşam tarzı, bu tesadüf havarilerin ve savaşçı tarih. İkinci - Yeni bir felsefe, yaşam sonsuz, yeni, bugün, kozmik bilinç, orada ilahi semboller olarak organlarıdır söyleyebilirim iman ve inanç gösterir. Bilinç, Connecting People, doğa, yıldızlar, güneş ve ay. Evrensel bir kronolojisi tarafından, sonsuz uyum otbroeno döngüsü Yardımlı. Bu inceliğini hangi ölümünden sonra adam birleştiren büyük bir denge vardır.

Bizim mutluluk ve şükran Bosna Hersek depolanan Bogomil anıtlar, hangi eski ustaların sanat Proto bir devamı olarak görülebilir dünya kültür, bir anıt vardır. Allah'a ve Madara Süvari, yüzyıllar boyunca intransient gücü getirdi oluşturduk.

Taşçı ustası ve heykeltraş sanat alanında önemli Bogomil, bu kadar yüksek, özlü temiz organize olmasıdır. Detaylar ve ayrıntıları basit bir çizgi ile olmadan. Düşünce ve fikir bir stilize bilgelik. Bütün bu o etkileyici yapar. Sonsuza dek yapar. Bu anıtsal bir temsilcisi karakterdir. Bir kelime, bu sanatın geçişsiz olduğunu. Tüm eski ve zamansız sanat gibi, bilgiye dayalı ve bir okul belirtin. Gelenek ve mislovnost bir ipucu. Çünkü sadece yüksek yetenek sonucu değil, aynı zamanda titiz düşünce bizim çağdaşları ondan öğrenebilirsiniz yaptığı büyük fresk, simgeler ve woodcarvings bir sanat kalıtsal Bulgar Rönesans ustaları.

http://www.slovo.bg/old/litforum/143/hmilcheva.htm

_________________
Edna Pomashka Obich
Bir Pomak Sevdası
www.facebook.com/pomakistan
avatar
pomaklar.com
Admin
Admin

Erkek
Mesaj Sayısı : 1454
Yaş : 44
Yaşadığınız Yer - Doğum yeri : İsveç ( Pehlivanköy )
İşiniz : Yazar,araştırmacı),Siyaset
Tesekkur : 42
Puan : 1467
Kayıt tarihi : 27/05/07

Character sheet
Blog: test

http://pomaknews.com

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön

- Similar topics

 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz